Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

torsdag 5. september 2013

Sommerfugler er vakre.

Sommerfugler er vakre. Disse lette skapningene som flyr i alle retninger og mange av dem er vanskelige å komme innpå.
Har alltid synes at disse skapningene er fasinerende, men i år ble det mer enn vanlig. Kjøpte meg et Sigma 150mm macro objektiv for å komme dem noe nærmere.

Dette er Dagpåfugløye og ganske kjent, men ikke alltid lett å komme innpå.
 Dette er Neslesommerfugl og er vel også ganske vanlig. En fargerik sommerfugl. Jeg fant den første gangen nær en Brennesle.
 Rappringvinge tror jeg det er.
Det er ikke så lett å finne ut hva de heter, for mange er så like. Skulle det være noen jeg bommer på, så nevn det gjerne i kommentarene.
 Dagpåfugløye igjen. Synes denne var så fin.
 Tistelsommerfugl er også ganske vanlig og hører med til de fargerike.
 Kan dette være Ildgullvinge? Veldig vakker er den.
 Tistelsommerfugl. Dette bildet tok jeg for noen år siden. Naboen hadde et sommerfugl-tre og her hadde det samlet seg noen arter.
 Admiral. En veldig fargerik og vakker sommerfugl.
Den gjør seg bra mot blå himmel.
 Når interessen for sommerfugler og nattsvermere ble større, fant jeg ut at hver morgen så satt det noen ved utgangsdøra på huset vårt. Hver morgen var spennende: Hva var det der i dag tro? En dag satt denne der og gleden ble stor. Hadde aldri sett denne før. Det rare var at den hadde satt seg på en gul vegg ved siden av en sommerfugl som kona hadde der som pynt.
Tror den heter Kjempebladmåler.
 Den samme sett fra en annen vinkel.
 Dette er Svalestjert. En nydelig sommerfugl.
 Dette er kanskje den vakreste sommerfuglen for meg. Blåvingesommerfugl. Det er så mange arter av Blåvinge, kanskje dette er en Engblåvinge?

 Dette tror jeg er en Sotmåler.
 En Blåvinge igjen. Kanskje en vanlig Blåvinge.
Så denne sommerfuglen for første gang i fjor sommer og etterpå har jeg vært veldig vorlibt i den.
 Dette er også kanskje en vanlig Blåvinge?
 Kan være en Eikestjertvinge sommerfugl.
Dette skal også være en Eikestjertvinge sommerfugl.
 Dette skal være to Randmålere som er i parring.
 Rappsommerfugl tror jeg det er.
Har funnet ut at hvite sommerfugler er veldig vanskelig å komme innpå. De ser deg før du tenker å gå bort til dem. Har ikke sett så vare sommerfugler.
Sist denne gangen en flott sommerfugl. Ser ut som et blad på et tre. Dette er en han og det er en Sitronsommerfugl

Sesongen for sommerfugler her nord er ikke så lang og det er derfor viktig å utnytte den dyrbare tiden.
En sommerfugls liv er ikke langt og på solfylte dager kryr det av dem bare du finner de rette stedene.

Kan opplyse at dersom du ser etter literatur om planter, trær, fugler, dyr og natur, finner du mye på Natur og fritid på Lista. De har mye bra. Har også nettbutikk.
Sommerfuglperioden går mot slutten og det er litt trist. En sommer er over og bare minnene er igjen.
For oss fotografer går livet videre og vi venter nå på Åteplass sesongen. Den har så vidt begynt, har begynt å fore og har hatt noen turer allerede. Spurvhauken er på plass og de første bildene er festet til brikka.
Hønsehauken er det nok for tidlig å se, men har allerede hørt den og den er ikke langt unna. Håper på en god sesong!!!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Se her ja. Spennende bilder av flotte sommerfugler. Viste ikke at det fantes så mange forskjellige arter og farger.

Signe.

Anonym sa...

Fantastiske bilder av sommer. Dagpåfugløye er min favoritt sommerfugl. Helt nydelig. Syntes jeg har sett mindre sommerfugler iår av en eller annen grunn.

Marit
Telemark

Ottars fotoblogg sa...

Her var mange fargerike og flotte sommerfugler, likte hele serien.

Ottar

Anonym sa...

Å du verden for noen flotte bilder. Sommerfugler har jeg ikke greie på men for noen fantastiske skapninger.

Trond K.
Varanger

Anonym sa...

En knall serie i ett vidunderlig lys. Likte dem alle.
Kåre.

Anonym sa...

Dette var meget gode portretter av nydelige sommerfugler.
Godt lys over bildene. Likte dem alle som en. God helg.

Nina
Nordland.

Anonym sa...

Utsøkt skarphet og flotte detaljer på alle bildene.
Liker godt neslesommerfuglen.
Monica
Romsdal

Anonym sa...

Nydelige bilder.
Svalestjerten er en utrolig flott sommerfugl. Ellers har jeg ikke så mye peiling på slike arter. Vidar.

Anonym sa...

Flotte insekter med nydelige farger.

Åge
Mandal

Anonym sa...

Nydelige bilder og sommerfugler. Har aldri sett blå sommerfugler før. Det var kult.
Stian
Varhaug

Anonym sa...

Skarpe og flotte bilder av vakre sommerfugler.
Molde.

Anonym sa...

Utrolig flotte bilder Knut. Vanskelig og velge noen favoritt her ,men de blå sommerfuglene er vakre.
Sander.

Anonym sa...

Fine bilder.

Oppland

Anonym sa...

Artig med nye arter. Skarpe og fine portretter. Svalestjerten er vel en av de flotteste sommerfugler vi har i landet.
kjell
soknedal


Svar

Anonym sa...

Hei Knut.

Utrolig flotte sommerfugler. Den nye linsa di har virkelig gjort jobben, men så er det ingen tvil om at du er stø på hånda også da. Jeg likte hele serien her.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Nydelig serie av sommerfugler. Rene og fine farger.
Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

Flotte sommer bilder krydret med nydelige farger på de ulike sommerfuglene. Interessant måte og fotografere på.

Mvh. Gunnar.
Oslo.

Anonym sa...

Fine bilder du serverer oss. Du må være en god venn med sommerfuglene ser jeg siden du kommer så nær dem. Personlig syntes jeg de flyr med en gang jeg nærmer meg dem.
Magne Skovje

Anonym sa...

Herlig bildeserie av sommerfuglene.
Bilde nr.4 og 7 er mine favoritter her..
Ha en fortsatt fin høst..!

Vidar.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
God respons på sommerfugbildene.
Ja, noen vakre skapninger. Så til og med noen i går 21 september.
Ikke lett å komme innpå nei, men det går. Takk for alle kommentarer.
Hilsen Knut

Knut Daniel sa...

Du har noen blinkskudd her. Den første var alldeles nydelig med fin bakgrunn. Fantastisk